zaterdag 3 oktober 2009

Duma (2005)

Regie : Carroll Ballard
Genre : Avontuur
Acteurs : Alex Michaeletos, Campbell Scott, Hope Davis, Eamonn Walker,...
Speelduur : 100 min.

De Warner Bros. studio's maakten een verkeerde inschatting met deze film. Ze dachten dat "Duma" niet zou opbrengen, en hebben de release in bioscopen beperkt tot de VS. Spijtig, want ditmaal waren de recensies wereldwijd prima, en is dit een erg mooie film geworden.

Xan en zijn ouders leven op een afgelegen boerderij in Zuid-Afrika. Op een nacht vinden ze op de baan het welpje van een jachtluipaard (ook cheetah genaamd), het snelste zoogdier ter wereld. De cheetah krijgt de naam Duma en groeit op in de boerderij. Het dier wordt het onafscheidelijke kameraadje van Xan. Op een dag overlijdt Peter, zijn vader, en verhuist hij samen met zijn moeder en Duma naar de stad. Het dier, dat niet in zijn natuurlijke omgeving zit, zorgt voor heel wat chaos op de lokale school, waar het op zoek was naar Xan. De jongen verlaat het huis met Duma om hem opnieuw naar de wildernis te brengen, waar hij thuishoort. In de woestijn ontmoet hij Ripkuna, een zwerver. Beiden komen ertoe om elkaar te helpen om uit de woestijn te raken. Kan Xan Ripkuna vertrouwen?

Ballard maakte in het verleden alleen maar films die over de band tussen mens en dier handelden. "The Black Stallion" en "Never Cry Wolf" zijn zijn twee bekendste werken. Hij filmt Duma op het niveau van een National Geographic reporter, en toont hoe zeer hij van de natuur houdt. Voor de film werkte hij met vier verschillende getrainde cheetahs, maar op het scherm is er maar één. Ballard tovert ook met licht en schaduw, wat soms voor fraaie beelden zorgt. De erg natuurlijk acterende Alex Michaeletos beleeft onderweg naar de wildernis heel wat avonturen, die toch zeker wel de kinderen zullen aanspreken. Op die tocht door oogverblindend mooie landschappen, ontwaken de instincten van Duma, en wordt de jongen volwassener. Veel verhaal is er niet aan de film, en jammer is dat niet : de beelden, de opeenvolging van avontuurlijke momenten en natuurbeelden zijn voldoende om iedereen te boeien. "Duma" behandelt de kijker met de nodige intelligentie en steekt ver uit boven het gemiddelde "family entertainment". Een dikke vertederende aanrader.