woensdag 21 oktober 2009

Pretty Woman (1990)

Regie : Garry Marshall
Genre : Komedie / Romantiek
Acteurs : Richard Gere, Julia Roberts, Ralph Bellamy, Laura San Giacomo,...
Speelduur : 119 min.

Ik vind nog steeds "Pretty Woman" één van de betere romantische komedies. Een soort assepoester-verhaal over een arm meisje die voor de prins met het witte paard valt, het beeld dat zowat symbool staat voor romantiek.

Vivian Ward, een jong hoertje, tippelt langs de brede boulevards van Beverly Hills, op jacht naar geld om haar huurkost te kunnen betalen. Ze is nochtans een meisje die van een beter leven droomt. Edward Lewis is een zakenman, die zich bezighoudt met bedrijfsovernames. Hij is ook een felbegeerde vrijgezel met een enorm familiaal fortuin. Hij pikt Vivian op in een sportwagen, en vraagt haar om hem de weg te wijzen naar zijn luxueuze hotel, want hij is verloren gereden. Getroffen door haar eenvoud, vraagt hij haar mee in zijn suite. Lewis zocht aanvankelijk wat aangenaam gezelschap, maar stilaan raakt hij verliefd op Vivian. Vivian is de overvloedige levensstijl niet gewend maar besluit de tijd van haar leven te hebben wanneer Lewis haar 3000 dollar belooft indien ze één week lang zijn gezelschapsdame is.

Er hangt iets onschuldigs aan die film. Nooit wordt het vulgair, of plat, of vrouwonvriendelijk. Marshall toont hoe twee mensen schoonheid in elkaar ontdekken en verliefd worden. Dat het Amerikaanse kapitalisme de zaken bevordert, moeten we er wel bijnemen. Was Lewis niet zo rijk geweest, dan was Vivian misschien nooit voor hem gevallen. Romantische zielen zullen houden van de fijne dialogen, de aanstekelijke humor, de rustige eenvoudige romantiek. Vooral Hector Elizondo als de hoteleigenaar Barnard heeft een leuke rol, die me wat doet denken aan de "Love Boat" kapitein uit de TV-reeks. Julia Roberts speelde hier de rol die haar doorbraak betekent : ze is schattig, pittig en vaak adembenemend mooi. Haar carrière haalde nooit meer hetzelfde niveau achteraf, met uitzondering van "Erin Brockovich". Richard Gere doet het wat minder. De charismatische acteur uit "American Gigolo" is hier wat zoek, en zet een iets te opgepoetst personage neer. Soit, ik wind er verder geen doekjes om, "Pretty Woman" is terecht een geweldige film voor alle leeftijden.