zondag 11 oktober 2009

The Hurt Locker (2008)

Regie : Kathryn Bigelow
Acteurs : Jeremy Renner, Anthony Mackie, Evangeline Lilly, Brian Geraghty,...
Speelduur : 127 min.

Bigelow, specialiste van actiefilms als "Point Break" en "K-19 : the Widowmaker" brengt een enerverende thriller die zich in de oorlog van Irak afspeelt. Wat mij betreft, had de film te weinig te bieden en volgt in handycam-stijl de activiteiten van een ontmijningsploeg. Daarbij worden de psychologische effecten van de oorlog niet uit de weg gegaan.

De film begint met de ontdekking van een bom door een ploeg Amerikaanse militairen. Sgt Thompson gaat er naartoe, gedekt door zijn collega's, maar omdat de bom met een gsm geactiveerd wordt, laat hij het leven. Hij wordt vervangen door een roekeloze man, Sgt. Eldridge. Het botert niet tussen Eldridge en de pragmatische Sanborn, die de regels volgens het boekje volgt om hun veiligheid niet in gevaar te brengen. Voor Eldridge is de ontmanteling van een bom een "rush". De spanning en opwinding die hij voelt wanneer zijn leven in gevaar is, wordt stilaan een verslaving. "War is a drug", zoals de tagline van de film luidt...

De weergave van Irak is geweldig! Hoewel gefilmd in Jordanië, had ik de indruk dat dit Bagdad was. Straten in puin, het onaangename gevoel om begluurd te worden, de chaotische mengelmoes van Iraakse burgers en militaire beweging. Nooit is er tot nu toe een film gemaakt die zo goed de sfeer van Irak bracht. Vooral dat paranoide gevoel, door de vakkundige precisie van het zenuwachtige camerawerk op zijn "Cloverfield", zorgt ervoor dat je op het puntje van je stoel gaat zitten. De camera switcht van de ontmantelingen naar de nabije omgeving, waar Irakezen vanop afstand staan te gluren. Het lijdt geen twijfel dat sommigen onder hen de bom gelegd hebben. De zekerheid van het leven vervaagt in een reeks zenuwslopende momenten.
Spijtig genoeg is de film niet zo boeiend als ik verwachtte. Het is een droge opeenvolging van ontmantelingsscènes geworden. De scènes zijn vaak erg lang, zoals in de woestijn, waar ze door snipers onder schot gehouden worden. En ook het nochtans deftige acteerwerk lijdt eronder. Het tweede nadeel van de film is de nadrukkelijke focalisatie vanuit Amerikaans standpunt. De Amerikaan is degene die het zwaar te verduren heeft, omsingeld door verraderlijke Arabieren. De film diaboliseert de Irakees, en toont niet hoe een groot deel van de bevolking hier zelf onder lijdt, en toont ook niet dat bepaalde Irakezen zich tegen het terrorisme van hun eigen landgenoten gekeerd hebben. Dit had iets kunnen worden, had Bigelow een twist voorzien in "The Hurt Locker", een verrassing die niemand verwachtte. Het resultaat is een film die te vaak het gevoel van een afstandelijke documentaire geeft in plaats van een echte thriller.

Vinny's Rating : 5/10