dinsdag 9 februari 2010

The International (2009)

Regie : Tom Tykwer
Genre : Thriller / Actie
Acteurs : Clive Owen, Naomi Watts, Armin Mueller-Stahl, Ulrich Thomsen, ...
Speelduur : 118 min.
Meer info : http://www.imdb.com/title/tt0963178


Tykwer waagt zich ditmaal aan een vrij Hollywoodiaanse thriller. Mijn verwachtingen lagen niet hoog, en toch heeft dit verhaal over een bank die betrokken is in wereldwijde criminele activiteiten me weten te overtuigen. Ik geef evenwel toe dat dergelijke film me makkelijk meekrijgen en ik dus geneigd ben om milder te gaan raten.

Het begint met actie. Een Interpol agent valt dood neer na een interview met een Fransman, die heel wat afwist van een geplande wapendeal tussen de IBBC bank uit Luxemburg, en de Italiaanse premier. Zijn collega Louis Salinger is een machteloze getuige. Al een tijdje probeert hij de duistere activiteiten van de bank aan het licht te brengen samen met de New Yorkse advocate Eleanor Whitman. Hun zoektocht brengt hen eerst naar Milaan, waar ze de Italiaanse premier Umberto Calvini ontmoeten, die hen wat meer over de IBBC wil vertellen. Maar luttele momenten later wordt hij door een sniper vermoord tijdens zijn speech. Daarna begeeft Salinger zich naar New York, waar hij op het spoor raakt van de sniper in kwestie. De man levend gevangen nemen kan hen vooralsnog helpen om de bank voor het gerecht te dagen. Maar Skarssen, de CEO van IBBC, stuurt huurmoordenaars uit...

De schietscène in het Guggenheim is één van de beste die ik heb gezien sinds Heat en mag niet gemist worden. Ik vond het een leuke, makkelijk wegkijkende thriller. Wat jammer van dat simplistische voor de hand liggende einde. Daar verwachtte ik meer van, vooral omdat de film goed op dreef was. De regie was vlot, op sommige momenten zit de spanning er dik in, maar Tykwer heeft het niet op een originele manier kunnen afronden waardoor het geen thriller is die lang zal bijblijven. Toch blij om ook nog eens de charismatische Ulrich Thomsen, één van de lead acteurs uit Festen te zien. Een goede zaterdagavond film.


Vinny's Rating : 7/10

Geen opmerkingen: