woensdag 8 september 2010

Anonyma - Eine Frau in Berlin (2008)

Regie : Max Färberböck
Genre : Oorlogsdrama
Acteurs : Nina Hoss, Yevgueni Sidikhin, Juliane Köhler, Rudiger Vogler,...
Speelduur : 131 min.

Oorlog draait voor de gewone burger om overleven. Voor de vrouw in oorlogstijd is dat zeker het geval, zo vertelt het boek uit 1959 van een anoniem gebleven vrouw, die tijdens de oorlog herhaaldelijk verkracht werd door de Russen en een opportuniteitskeuze maakte om zich erdoor te sjacheren. Het verhaal vangt aan met de bevrijding van Berlijn in 1945. De Duitsers zijn vastgemodderd op fronten waar de overwinning onhaalbaar is geworden en in de stad zijn alleen maar vrouwen, kinderen en bejaarden te vinden. De Russen bezetten de stad en de Duitse achtergeblevenen schuilen in kelders uit vrees om vermoord te worden. Ze worden vlug gevonden, en heel wat vrouwen worden verkracht. Anonyma is één van hen. Haar man, een schrijver, is naar het front. Om zichzelf tegen te brutaliteiten te beschermen begint ze een relatie met Andrei Rybkin, een officier, die haar enige bescherming biedt, hoewel de relatie soms gespannen en soms teder is. De man schippert tussen zijn gevoelens en zijn loyauteit aan zijn land, die in twijfel getrokken wordt door zijn mensen. Vreemd genoeg is de relatie een element die stabiliteit brengt in de directe omgeving... Maar wat zal er gebeuren wanneer haar man terugkeert?

Anonyma is hiermee een vrij uitdagende film, omdat je gevoelens aangesproken worden om medelijden op te brengen met de Duitsers. Het schetst een hoofdstuk die jaren onbespreekbaar bleef. Verkrachting was een uitermate efficiënt wapen, want het sociale weefsel van de samenleving werd ermee aangetast (relaties, vriendschappen). Färberböck gaat een feministische invalshoek niet uit de weg : Anonyma kiest voor de diplomatieke weg een relatie met de vijand en overleeft met haar lichaam en haar vaardigheden. Niet dat ze het met volle zin deed, maar alles was goed om te overleven. Wat nog het meest verbijstert, is dat ze oprecht gevoelens heeft voor de Russische majoor en je zou kunnen aan een Stockholm-syndroom in oorlogstijd denken. Färberböck zorgt voor een deprimerend psychologisch portret van die vrouw en wordt terzelfdertijd nergens brutaal noch goedkoop. Hij beeldt de oorlog uit zonder franjes en zonder de personages in te delen als "goed" of "slecht". Alleen jammer dat er net dat beetje peper ontbreekt wat de film onvergetelijk maakt. Prachtige rol van Nina Hoss in ieder geval en beklijvende muziek van Zbigniew Preisner.