zaterdag 11 september 2010

Inception (2010)

Regie : Christopher Nolan
Acteurs : Leonardo DiCaprio, Joseph Gordon-Levitt, Ellen Page, Ken Watanabe,...
Speelduur : 148 min.

Inception, de labyrinthische thriller van Christopher Nolan (Memento, The Dark Knight) is zonder twijfel de meest spraakmakende thriller van het jaar. Het publiek houdt van complexiteit en van films die een onduidelijke scheidingslijn aanbrengen tussen realiteit en droom. Want hierover gaat Nolans film. In wezen is het een bedrijfsthriller met een eenvoudig verhaal. Laat je evenwel niet voor de gek houden want de bedoelingen van de film gaan veel verder. Inception is een multi-interpretabele film geworden.

Dom Cobb is een dief, een man die andermans geheugen kan binnendringen om er gedachten te stelen. Hij is een begeerd bedrijfsspion die ingehuurd wordt om ingewikkelde klussen op te knappen. Terzelfdertijd is hij ook een internationaal vluchteling. Saito, een Japans industrieel, wil hem een nieuwe job toevertrouwen. De man heeft een concurrent, Fischer, die op sterven ligt. Het volledige conglomeraat gaat over naar zijn zoon Robert, die daardoor een onoverwinnelijk monopolie zal vestigen. Saito wil dat Cobb in Robert Fischers hoofd een idee inplant, waardoor hij de beslissing gaat nemen om zijn imperium op te delen. Aan dit centrale plot hangt dan nog een soort flashback-zijplot, waarin Mal, de vroegere vrouw van Cobb, een rol speelt. Mal pleegde zelfmoord en komt vaak tussen in de operaties die Cobb uitvoert, met de bedoeling hem te hinderen. Ze is een projectie van zijn geest, die de lijn tussen droom en realiteit verder in verwarring brengt. Want dat is het ultieme gevaar van de volledige operatie : geloven dat de droomwereld een realiteit is en hersendood worden. Via zijn mentor stelt hij een team specialisten samen bestaande uit een architecte, Ariadne, die de droom moet ontwerpen en twee handlangers die meehelpen om in het sterk gebarricadeerde brein van Fischer te door te dringen... De Inceptie operatie zal in drie niveaus gebeuren.

Is de film volledig een droom, of enkel partieel? Het geeft stof tot hevige discussies die ik hier niet zal beginnen. Nolan schept een wereld met eigen logica, die de betekenis van het verhaal in bepaalde richtingen duwt en ons dan weer doet nadenken of we het wel begrepen hebben. Cruciaal voor het begrijpen van de film is de dynamiek van het fenomeen "dromen in dromen" en de relatie Mal-Cobb. Het is niet erg om verward te zijn, het is Nolans bedoeling om de verstandelijke vermogens op de proef te stellen. Hij is veeleisend en vertaalt zijn verhaal op blockbuster-schaal. Er zijn ook minpunten. Sommige acteurs (zoals Ellen Page) blijven op de achtergrond en fungeren teveel als pionnen in Nolans visionaire wereld. Nolan is teveel bezig met bombastische cinema en vergeet soms om zijn personages wat meer ruimte te geven. Er zat heel wat origineels in. Voor mij was het niet de bioscoopervaring bij uitstek : de actiescènes kregen me niet mee en bleven spanningsloos, terwijl het einde een betere afwerking miste.