zondag 19 september 2010

Proof Of Life (2000)

Regie : Taylor Hackford
Genre : Avontuur
Acteurs : Russell Crowe, Meg Ryan, David Morse, Pamela Reed, David Caruso,...
Speelduur : 135 min.

Russell Crowe heeft nooit veel succes gehad bij mij. Proof of Life is een voorbeeld van waarom ik zo'n hekel heb aan Crowe. Datzelfde stemgeluid, een irriterende expressie en droog tot vervelens toe. Hackford, toch wel regisseur van het geprezen "The Devil's Advocate" inspireert zich van de ontvoeringen door de FARC in Colombia voor zijn film. Zijn pogingen worden om zeep geholpen door slechte lead rollen van Crowe en Ryan.

Terry Thorne is een huurling die in dienst staat van Luthan Risk International, een verzekeringsmaatschappij die gespecialiseerd is in reddingsoperaties bij ontvoeringen. De openingsscène toont een actie in Tsjetsjenië. Daarna sturen zijn werkgevers hem naar Tecala, in Zuid-Amerika, waar Peter Bowman, een ingenieur die aan de bouw van een stuwdam werkte, werd ontvoerd door guerrillastrijders, de ELT. Thorne neemt contact op met Alice, de vrouw van Peter, en met Peters zuster. Intussen wordt Peter meegenomen naar een kamp, diep in de bergen. ..

Proof of Life wil net iets teveel zijn. Als actiefilm alleen zou dit niet slecht geweest zijn. Hackford betrekt er echter wat psychologisch drama en romance bij, en dat helpt de kwaliteit van de film niet vooruit. De plotse aantrekking tussen Crowe en Ryan is een complete misser die irrelevant is voor het plot. Ryan hoort eigenlijk haar ontvoerde echtgenoot te steunen. Crowe is zoals gezegd erg passief in zijn rol, en ook Ryan bakt er niet veel van. Ze brengt op geen enkel moment energie en levendigheid aan haar personage. Gelukkig bracht Morse nog wat peper in de soep. Enkel de reddingsoperatie op het einde hielp deze zoutloze film nog wat recht. Na afloop bleef ik op mijn honger zitten.

Vinny's Rating : 5/10