zondag 5 september 2010

The Ghost Writer (2010)

Regie : Roman Polanski
Genre : Thriller / Drama
Acteurs : Ewan McGregor, Kim Cattrall, Pierce Brosnan, Olivia Williams, Timothy Hutton,...
Speelduur : 128 min.

De gerechtelijke perikelen weerhielden Polanski er niet van om tussendoor nog eens The Ghost Writer te filmen, een sfeervolle, nevelige politieke thriller waar uiterlijke schijn bedriegt. Sterker nog, hij kreeg er meteen gratis reclame voor. Hij houdt er de spanning in tot het einde en bekijkt alles vanuit het standpunt van de schrijver.

Een onopvallende ambitieuze schrijver wordt ingehuurd om de autobiografie te schrijven van een politicus, Adam Lang, een vroegere premier die onder vuur staat voor het illegaal uitleveren aan de US van vermeende terroristen. Hij wordt uitgenodigd op zijn domein op een afgelegen eiland en maakt er kennis met zijn vrouw Ruth en de protocollaire staf die geleid wordt door Amelia. Wanneer hij begint met het schrijven van de tekst, ontdekt hij documentatiemateriaal van de vorige ghostwriter (die in het begin van de film dood terug werd gevonden op het strand). Hoe meer de ghostwriter ontdekt over Lang, hoe bedreigder hij zich voelt, want zou er geen verband bestaan tussen de ontdekkingen van zijn voorganger en zijn moord?

Polanski zorgt, net als in "Frantic", voor een geslaagde paranoide sfeer, want zolang de ghostwriter niet weet hoe het hele verhaal in elkaar zit, kan hij niemand vertrouwen. Als kijker voel je aan dat er een klem rond hem dicht aan het gaan is. De setting van het afgelegen kale eiland zorgt voor een kil gevoel van isolatie. Het verhaal komt pas laat van de grond en de knopen ontwarren zich ver in de film. Degenen die een bedreiging vormen blijven in de schaduw. De sfeer roept Hitchcock op, al draagt deze film verhaaltechnisch een duidelijke Polanski stempel (Britse humor, opgehouden spanning). Een goede prestatie van McGregor en Olivia Williams.