zaterdag 25 september 2010

The World's Fastest Indian (2005)

Regie : Roger Donaldson
Genre : Roadmovie / Biopic
Acteurs : Anthony Hopkins, Iain Rea, Tessa Mitchell, Aaron Murphy, Anthony Starr,...
Speelduur : 127 min.

De biografie van Burt Munroe is de biografie van een man die heel zijn leven geobsedeerd geweest is om sneller te gaan. In zijn werkplaats ontwikkelt hij motoren die hem in staat moeten stellen om snelheidsrecords te breken. Zijn droom : meedoen aan de snelheidswedstrijd van Bonneville, dat plaatsvindt in een zoutvlakte. Hij heeft zijn oude Indian geperfectioneerd tot een ware snelheidsduivel. Ook de man is belangrijk. Een eenvoudige nieuwzeelander die trots is op zijn roots en de mensen charmeert met zijn spontaneiteit. Hij komt voor het eerst in zijn leven in de VS aan en ontdekt een voor hem onbekende wereld, waar alles en iedereen aan een ander tempo leeft. Dit is nu net het mooie aan de film, want de maatschappelijke evolutie is het enige dat Burt Munroe heeft ingehaald.

Dit is een prachtige film en je moet zeker geen automechanieker zijn om hem te kunnen volgen. The World's Fastest Indian is niet volgestouwd met races en technische prietpraat. De film is geschoten op locatie, wat hem erg authentiek maakt. Hopkins speelt hier ook één van zijn leukere rollen. Het zou jammer zijn om de man alleen te blijven onthouden als de kannibaal Hannibal Lecter, terwijl hij in zijn carrière zoveel andere boeiende personages in het leven heeft geroepen. De sympathie waarmee hij zich naar zijn doel begeeft is meteen ook het enige negatieve van de film. Je zou inderdaad het verhaal kunnen verwijten om opzettelijk feelgood te zijn want zowat iedereen in de film is eigenlijk lief en vriendelijk. Ook prachtige shots van die streamliner op dat zoutmeer. Dit is zeker approved by Vinny.

Vinny's Rating : 8,5/10