woensdag 15 juli 2009

Largo Winch (2008)

Regie : Jerôme Salle
Genre : Avontuur / Thriller
Acteurs : Thomas Sisley, Kristin Scott-Thomas, Karel Roden, Mélanie Thierry,...
Speelduur : 104 min.

"Largo Winch" is de verfilming van de gelijknamige stripreeks geschreven door de Belg Jean Van Hamme, waarin de geadopteerde zoon van een steenrijke magnaat zijn vaders imperium erft, en het doelwit wordt van een complot.

In de film worden tegelijkertijd twee verhalen verteld. Nerio Winch, een rijke industrieel, wordt vermoord. Al snel begrijpen de andere topmensen van het bedrijf dat er een vijandige overname in het verschiet is, die vanuit de hoek van een Russische bedrijfsleider, Mikhail Korsky, moet komen. Wat niemand weet, is dat Nerio zijn opvolging al had verzekerd. Zijn geadopteerde zoon, Largo, is een twintiger die de wereld rondreist en in gevaarlijke situaties belandt. Wanneer hij naar Hong Kong gebracht wordt, waar de bedrijfszetel ligt, keert het complot achter de schermen zich stilaan tegen hem. Intussen zoekt hij ook de waarheid naar de gebeurtenissen rond zijn geboorte en zijn adoptie, die zich in Kroatië situeert.

Largo ligt ergens tussen de bedrijfsthriller (deed me denken aan die complotten die je leest in boeken van Grisham) en de James Bond film. De vrij goed geschoten actiescènes bereiken gelukkig niet het niveau van een 007-film, en zijn ook niet vaak aanwezig. Gelukkig, want anders zou men Salle minstens van de naieve ambitie kunnen verwijten, dat hij het niveau van een Bondfilm wil bereiken. Wel is die actie een welkome variatie in een verhaal die anders snel een afknapper zou zijn, met zijn ingewikkelde plot over participaties en aandeelverkopen. Dit is het type films waar vaak in technische termen gesproken wordt, en waar een doorsnee-publiek weinig interesse voor heeft. De technische praat is er wel, maar ook hier wordt er zuinig mee omgegaan. Largo is een zuinige film in zijn geheel en houdt soms iets te hardnekkig vast aan enkele clichés. Sisley als Winch valt mee. Hij komt enthousiast over en gaat ervoor in zijn rol. Dat kan niet gezegd worden van de andere spelers, die er wat duf bijlopen. Ook jammer dat de taal van de film voortdurend overgaat van Frans naar Engels en Servo-kroatisch. Toch een redelijke prent, die beter uit de hoek kwam dan ik verwachtte.

Vinny's Rating : 6,5/10