donderdag 9 juli 2009

Rescue Dawn (2006)

Regie : Werner Herzog
Genre : Drama / Oorlog
Acteurs : Christian Bale, Steve Zahn, Jeremy Davies, ...
Speelduur : 126 min.

De laatste film van Herzog is mooi geschoten, maar vaak langdradig. Het is veel meer een psychologisch drama op zijn "heart of darkness" dan een rasechte oorlogsfilm. Bale, die een zeer grote rol speelt in deze survival film, speelt een Duitse vliegtuigpiloot die neergeschoten wordt, en zowel fysiek als mentaal moet zien te overleven.

De jungle

Herzog kan als geen ander de atmosfeer van de jungle weergeven. Hij bewees het al met "Aguirre" en "Cobra Verde". Je kan bijna de vochtigheid aanvoelen en deze open zee van groen is veel meer een gevangenis dan het kamp waaruit de personages willen ontsnappen.

Dieter

Het personage van Dieter Dengler heeft een ongelooflijk sterke wil, meer dan zijn medegevangenen, die vol angst en twijfel zitten. Hij neemt de leiding en plant van A tot Z de ontsnapping. En het einde leert ons dat hij nog vier crashes overleeft . Meermaals toont Dieter aan de vijand dat hij niet bang is om te sterven. Hij laat zich niet onder druk zetten, denkt nuchter en houdt vast aan de mogelijkheid dat hij zijn leven kan redden. Herzog toont ook het volledig tegengestelde karakter van Dieter. Gene is laf en wacht liever gewillig zijn eigen dood af. En wanneer hij mee ontsnapt, wil hij zijn eigen weg gaan maar lijdt het geen twijfel dat hij ook nu zijn dood tegemoet treedt

Het kamp

Toegegeven, het stuk in het kamp is erg lang. Dat was dan ook meteen het grootste nadeel in de film en ik moest vaak eens doorbijten om de aandacht erbij te houden. Maar ja, in een gevangenenkamp kun je erg lang vastzitten, en de tijd speelt ook op gemoedstoestand in. Daarom denk ik dat de regisseur dit stuk opzettelijk liet rekken. Wanneer ze daarna toch ontsnappen komt één van Herzogs favoriete thema's terug naar boven : mentale aftakeling en het terugkeren van de rationele mens naar zijn dierlijke overlevingsinstincten.