zaterdag 4 oktober 2008

1492 : Conquest of Paradise (1992)

Regie : Ridley Scott
Genre : Avontuur / Historisch
Acteurs : Gérard Depardieu, Armand Assante, Sigourney Weaver, Fernando Rey, ...
Speelduur : 154 min

Dat Colombus Amerika ontdekte weet iedereen. Dat hij in zijn tijd de roem niet kreeg die hij verdiende is minder bekend. Het continent Amerika werd genoemd naar Amerigo Vespucci, die enkele jaren na Colombus het vasteland bereikte. En toch is het Colombus die vandaag herinnerd wordt. Het waarom op deze vraag is waar Ridley Scott naartoe wilde in zijn epos "1492 : Conquest of Paradise". Hij wou veel meer dan alleen maar de gevaren van een reis vertellen. Hij geeft de man Colombus een rechtmatige plaats in de geschiedenis.

Colombus (Gérard Depardieu) is een zeevaarder die ervan overtuigd is dat de Aarde rond is, en dat er dus ook een weg naar het Westen mogelijk is om het rijke China te bereiken. In de wetenschappelijke kringen gelooft niemand hem. Dankzij een hooggeplaatste connectie, de bankier Luis de Santangel, krijgt hij een afspraak met koningin Isabella (Sigourney Weaver). Ze wordt gecharmeerd door zijn oprechtheid en besluit om een expeditie te financieren. Zoals haar bankier, Sanchez (Armand Assante) haar zegt : "We hebben er veel bij te winnen, en niks te verliezen." Na een lange tocht op zee bereikt hij exotische eilanden die door Indianen bewoond zijn. Het gelijk van Colombus is bevestigd en hij keert na een kort verblijf naar Spanje terug om het nieuws te rapporteren aan de koning. Al heeft hij grond ontdekt, de adel is uit op goud en weten dat er op die verlaten eilanden niks te rapen valt. Een tweede expeditie wordt in 1493 op touw gezet om nederzettingen te stichten, de inboorlingen te kerstenen en uiteraard om goud te zoeken. Het loopt allemaal niet zoals verwacht. De Indianen tonen zich veel vijandiger en de adel, aangevoerd door de sinistere Adrian de Moxica, organiseert een opstand tegen Colombus.

Ridley Scott ("Alien", "Blade Runner") kan op zijn enorme talent rekenen om de film aanzien te geven. "1492" is duidelijk gestructureerd en op correcte wijze in beeld gezet. De Colombus hier is een humaan en vrij complex personage in een wereld van blind fanatisme en goudkoorts. Hij vindt het fantastisch dat de Indianen geloven in natuurkrachten. Alleen vond ik Depardieu een jammerlijke keuze om hem te vertolken. Met zijn franse accent en logge lichaam ziet hij er niet bepaald heldhaftig uit. De visueel gerichte regie van Scott toont een paradijselijke wereld die de Spanjaarden voor het eerst zagen, en hier volg ik de regisseur volledig. Verder is "1492" niet zonder historische schoonheidsfoutjes maar ze zijn verwaarloosbaar, in tegenstelling tot bijvoorbeeld "Braveheart". Hoe ik hem ook draai of keer, ik blijf "1492" een goede film vinden, al erger ik me elke keer aan het accent van Depardieu en vind ik dat er iets te weinig aandacht aan de reis zelf besteed is.