zaterdag 4 oktober 2008

Speed Racer (2008)

Regie : Andy en Larry Wachowski
Genre : Actie
Acteurs : Emile Hirsch, John Goodman, Christina Ricci, Susan Sarandon, Roger Allam,...
Speelduur : 135 min

De Wachowski broers zijn de makers van de "Matrix trilogie". Ze hebben een zwak voor manga en seriële stripverfilmingen. Ook “Speed Racer” is een verfilming van een Japanse reeks uit de jaren ’60, die ze als kind op TV zagen. Met behulp van digitale technologie scheppen ze een eigen universum waar alles en iedereen leeft in functie van autoraces.

Speed Racer (Emile Hirsch) is de jonge zoon van Pops (John Goodman), een autofabrikant en van Mom (Susan Sarandon). Het gezin is getekend door de tragische dood van Rex, de broer van Speed, die om het leven kwam toen hij na ruzie met zijn vader, op eigen houtje ging koersen in de gevaarlijke Casa Cristo race. Rex is altijd het grote voorbeeld voor Speed geweest, en hij koestert dezelfde ambities. Hij wordt hierbij gesteund door zijn vriendinnetje Trix (Christina Ricci). Een rijke zakenman, Royalton, doet de familie een aanlokkelijk aanbod : gegarandeerde rijkdom en een luxeleven als Speed voor hem koerst. Speed slaat het bod af, en blijft op die manier loyaal aan zijn vaders onafhankelijke zaak. Hij vormt een team met de geheimzinnige Racer X en met Taejo Togokhan om de belangen van Royalton te dwarsbomen. Samen nemen ze deel aan de Casa Cristo rally, waar Togokhan de overwinning behaalt. Een zure overwinning, zo blijkt, want achter de schermen wachtte Togokhan de kans af om zich tegen een dure prijs te laten opkopen door Royalton. Taejo’s zuster Horuko geeft Speed de ultieme kans om Royaltons macht te breken door hem een uitnodiging te geven voor de Grand Prix, de grootste rally ter wereld.

Het is allemaal lekker kinderlijk. Alles is kitscherig en fluo in de film, en deze look is ook het indrukwekkendste aan de hele film. Ik moest even terugdenken aan de artistieke vormgeving van “Mars Attacks” van Tim Burton, waar diezelfde kleurrijke visuals gebruikt werden. De film is totaal artificieel, van de kleren tot de design van de wagens tot de pseudo-futuristische decors. Vreemd genoeg is het een wereld zonder gsm’s en met personages die we eerder in de jaren ’60 dan in de toekomst zouden situeren. Het is een geïnspireerde fantasie die enkel zal werken voor liefhebbers van manga en actie-tekenfilms. Het verhaal zit vol sentimentaliteit en komt op sommige plekken langdradig over, zoals de dialogen tussen Speed en zijn ouders, die geen extra dynamiek aan de film geven.

Neem er een goede box popcorn bij, zet alle logica opzij en geniet van de wonderen van de CGI. Emile Hirsch, de ster uit “Alpha Dog” en “Into The Wild”, die me in beide films aangreep door zijn spontane manier van acteren, ontgoochelt. Het is zijn schuld niet dat de Wachowski’s met “Speed Racer” meer een blockbuster dan een goed acteursteam voor ogen hadden. Ook Christina Ricci en Susan Sarandon zijn decoratieve stukken. Enkel de Brit Roger Allam beeldt een oprecht hatelijke kerel uit als Royalton. “Speed Racer” is een mooie verpakking zonder veel inhoud, en die niet toegankelijk is voor een publiek ouder dan 12 jaar.

Vinny's Rating : 6/10