vrijdag 3 oktober 2008

Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull (2008)

Regie : Steven Spielberg
Genre : Avontuur
Acteurs : Harrison Ford, Cate Blanchett, Shia LaBeouf, John Hurt, ...
Speelduur : 122 min

De tijden veranderen. Ook voor de avontuurlijke archeoloog Indiana Jones. Het vierde avontuur, “Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull” situeert zich in het begin van de jaren ’50. De Nazi’s zijn vervangen door de Russen en Indiana heeft er enkele grijze haren bij. Aan zijn vijanden laat hij aanvoelen dat hij zijn zweep nog even goed kan gebruiken en soepel genoeg is voor gewaagde capriolen. De Russen worden aangevoerd door Irina Spalko, gespeeld door een Cate Blanchett in stalinistische bitch met dominatrix allures.

Op een dag deelt een jonge man, Mutt Williams (Shia LaBeouf) Indiana Jones mee dat zijn ex-collega en vriend Harold “Ox” Oxley verdwenen is toen hij in Zuid-Amerika op zoek was naar een kristallen schedel, die hem de poort naar het Eldorado moest openen. Beiden gaan naar Peru en vinden het graf van Francisco de Orellana terug, een conquistador die als eerste de kristallen schedel ontdekte. Ze nemen de schedel mee en gaan op zoek naar het Eldorado, achtervolgd door Irina en haar Russische vriendjes. Onderweg worden ze door Spalko gevangengenomen. In het Russische kamp in de jungle vinden ze ook een volledig catatonische Oxley terug, en Indiana Jones' vroegere vlam Marion Ravenwood, die Jones al vergezelde in “Raiders of the Lost Ark.”

Met Spielberg krijg je gegarandeerd magie op het scherm. Nu gewoon iets minder dan anders. Het verloop van de film is minder veelzijdig (bestaat het woord minderzijdig?) dan de vorige afleveringen. Zo verliezen we een half uur film aan de intro in New Mexico, die niet zoveel met de rest van de film te maken heeft. Het is vooral een lange introductie met de Russen en met Mac, een vroegere vriend van Jones die zijn jas omgedraaid heeft en nu voor de Russen werkt.

De achtervolging in de jungle is het hoogtepunt van de film, en enkel Spielberg kan op zo’n vloeiende manier actie in beeld zetten. Is het misschien te routineus geworden ? Het einde van de film ontbreekt aan inspiratie, en het inbrengen van een buitenaardse beschaving is een element die veel gebruikt wordt bij gebrek aan een goed script. Als je niet weet hoe je een film op een deftige manier moet eindigen, betrek er de aliens bij! Ook de locaties zijn minder exotisch dan verwacht, en zien er verdacht digitaal uit, waardoor het betoverende exotisme van de andere films ontbreekt.

Het is een standaard “Indiana Jones” aflevering met veel actie, leuke one-liners, een snuif mysterie. Wie daarnaar op zoek is, zal aan zijn/haar trekken komen. Het vrouwelijke personage van Ravenwood krijgt nauwelijks een rol. Het lijkt veel meer op een guest appearance. Blanchett is weinig memorabel als de “bad girl” en John Hurt strompelt er hersendood bij. Werkelijk, het mocht allemaal iets beter uitgewerkt zijn. Enkel Harrison Ford, die nu toch wel oud begint te worden en Jones een laatste keer vertolkt, en LaBeouf, een jonge kopie van de avonturier, blazen de film nog het nodige leven in.
Begrijp me niet verkeerd : het is een goede film als avonturenfilm maar een iets mindere film als “Indy” film.