vrijdag 3 oktober 2008

Safety Last ! (1923)

Regie : Fred C. Neumeier, Sam Taylor
Genre : Komedie
Acteurs : Harold Lloyd, Mildred Davis, Bill Strother, Noah Young,...
Speelduur : 73 min

Harold Lloyd was in de jaren ’20 één van de grootste komieken uit de stomme film, samen met Charlie Chaplin en Buster Keaton. Hij was in die jaren zelfs bekender dan hen. Dat hij nooit legendarisch geworden is als hen, is omdat acteren voor Lloyd aangeleerd was, en geen gave gods. Je merkt duidelijk op dat acteerwerk erg fysiek was, omdat je met expressies en bewegingen het verhaal moest vertellen. “Safety Last!” is in dat opzicht een bijzondere film, en is tot patrimonium erkend. De vraag is of ik van deze 85 jaar oude film genoten heb, nu in de digitale era?

Ja, ik heb er elke minuut van genoten. “Safety Last” heeft de tand des tijds doorstaan. Harold Lloyd speelt een brillendragende slungel met een strohoed op. Hij vindt in de stad werk als bediende bij een linnenhandelaar, en koopt met zijn zuurverdiende geld een halsketting voor zijn geliefde. Zij gelooft dat hij rijk geworden is en gaat hem tegemoet. Harold speelt de hoge piet om aan te tonen dat hij een sociale positie heeft zodat hij indruk kan maken op zijn vriendin. Dan hoort hij zijn baas, die een grote som geld belooft aan degene die met een origineel idee komt om klanten naar zijn winkel te lokken. Dit is de aanleiding van één van de eerste grote actiescènes in de filmgeschiedenis.

In deze veelbespraakte scène lijkt het alsof Lloyd een volledig gebouw, verdieping per verdieping beklimt, hoog boven de straten. Duiven belagen hem, een muis loopt zijn broekspijp in, en plots hangt hij aan de wijzer van een grote klok. Dit is één van de symbolen van de stomme film. En nochtans hebben weinigen “Safety Last” gezien. Heeft Lloyd die stunts zelf verricht, of is er een stuntman voor ingezet ? Niemand kan het nog zeggen. Misschien krijg ik een antwoord op de voorstelling van de film op het Filmfestival in Gent, waar ook zijn kleindochter Sue aanwezig zal zijn? Het wordt algemeen aanvaard dat Lloyd zijn leven riskeerde tijdens de opnames. En het is een erg spannende scène voor zijn tijd. Je moet je alleen maar inbeelden dat er toen geen special effects waren. Haalt hij de top? Waarschijnlijk wel, want het is een komedie. Op welke manier haalt hij de top? Dat is het punt van de film. En ik heb me erop betrapt dat ik tijdens die scènes mijn adem inhield.

Vinny's Rating : 9/10