woensdag 15 oktober 2008

Breakdown (1997)

Regie : Jonathan Mostow
Acteurs : Kurt Russell, Kathleen Quinlan, J.T. Walsh, M.C. Gainey, ...
Speelduur : 93 min

“Breakdown” is een goed opgebouwde en toch wat voorspelbare thriller. Geen grote mysteries en grote plotwendingen. Dit is een thriller, op de goede manier gemaakt. Het enige wat regisseur Jonathan Mostow doet, is onze aandacht stevig vasthouden.

Jeff Taylor en zijn vrouw Amy rijden door de woestijn van Arizona en botsen bijna tegen een andere auto in een moment van onoplettendheid. Bij het volgende tankstation ontmoeten ze de vijandige chauffeur van de auto. Jeff gebruikt zijn diplomatie om de man te bedaren. Wanneer ze opnieuw de baan opgaan, vallen ze stil. Ze houden een trucker aan die hen wil helpen. Hij vindt de oorzaak van de panne niet en stelt voor om hen naar het volgende tankstation te liften. Jeff wil de auto niet achterlaten, en vindt het goed dat Amy met de trucker meerijdt. Kun je zo dom zijn om een onbekende te vertrouwen? Een goed half uur later stelt Jeff vast dat iemand zijn auto had gesaboteerd. Hij rijdt naar het Belle’s Pub, waar Amy normaal gezien op hem moest wachten. Niemand heeft echter iets gehoord of gezien. Ze is verdwenen en Jeff staat er alleen voor. Hij steekt opnieuw de trucker voorbij die zijn vrouw meenam, maar de man lijkt hem niet te herkennen. Ze roepen er een sheriff bij, die niks speciaals kan vaststellen en beide mannen laat gaan... Zal Jeff zijn vrouw terugvinden?

“Breakdown” werkt het best als je er niks over weet. Dan bereikt de film een zeker verrassingseffect. Hoe verder de film vordert, hoe duidelijker we inzien waar alles naartoe gaat. Als ontvoeringsfilm was “The Vanishing” van George Sluizer spannender, omdat de kijker totaal geen aanknopingspunt had. Bij “Breakdown” heeft men onmiddellijk een vermoeden waar alles naartoegaat. En zelfs met die voorkennis, zit het beste van de film in de tweede helft, zonder daar veel te willen over verklappen. De booswicht van dienst wordt door J.T. Walsh gespeeld, een goed acteur die inmiddels al tien jaar overleden is aan een plotse hartaanval. “Breakdown” is een bovenmatige thriller met, het mag gezegd zijn, enkele brutale momenten in.