donderdag 30 oktober 2008

Impostor (2001)

Regie : Gary Fleder
Genre : Science-Fiction
Acteurs : Gary Sinise, Madeleine Stowe, Vincent D'Onofrio, Tony Shalhoub,...
Speelduur : 98 min

Het klonen van mensen is een thema die de visionaire auteur Phillip K. Dick vaak gebruikte in zijn werken. In "Blade Runner" waren de replica's bijna perfect. Slechts erg subtiele signalen konden een mens van een androide onderscheiden. Ook in "Total Recall" met Schwarzenegger wist de held niet goed meer wie hij was.

Het personage in "Impostor" is Spencer Olham, een briljante wetenschapper die een geavanceerde nucleaire bom heeft gemaakt in de oorlog tussen de mensen en een buitenaards ras, de Centauri. Hij is getrouwd met de mooie Maya, een dokter (Madeleine Stowe). We krijgen in de film geen buitenaardse wezens te zien. Ze kunnen niet in de steden binnendringen, die beschermd worden door een magnetische koepel. Om toch schade te kunnen aanrichten, sturen ze klonen met een kernbom die in hun hart is verborgen. Olham wordt aangehouden door veiligheidschef Hathaway (Vincent d'Onofrio) die hem het verhaal vertelt dat hij ook zo'n kloon is die de opdracht heeft om de kanselier te vermoorden. Olham is overtuigd van zijn menselijkheid en neemt de vlucht. Wat hij moet doen isbewijzen dat hij mens is door zich te laten scannen voor Hathaway's mannen hem omleggen.

Bij momenten is dit goed materiaal. "De Centauri lopen ver voor ons met hun nano-technologie" zegt Olham. Het idee van perfecte klonen is zowel aantrekkelijk als beangstigend. Kan men de geest artificieel maken of kopiëren? Een lichaam namaken is ongetwijfeld een idee die nog werkelijk kan worden, maar een perfecte kloon kan alleen maar perfect zijn als ook de geest wordt nagebootst. Hier eindigen de thematische overeenstemmingen met "Blade Runner". Verder blijft "Impostor" vastroesten in een veel te lange achtervolgingsscène waarbij het verhaal niet meer evolueert. Je zou gerust een half uur op de pot kunnen zitten, terugkeren, en verder de film volgen zonder iets te missen. Het gebrek aan uitwerking van het middenstuk is een serieuze afknapper. Als kortfilm zou "Impostor" ongetwijfeld een grotere indruk hebben nagelaten.

Vinny's Rating : 6/10