vrijdag 17 oktober 2008

Red Eye (2005)

Regie : Wes Craven
Acteurs : Rachel McAdams, Cillian Murphy, Brian Cox,...
Speelduur : 85 min

« Red Eye » is één van die thrillers, waarvan je al voor je het begin ziet, weet hoe het zal eindigen. En dat Wes Craven himself, regisseur van “A nightmare on Elm Street” en “Scream” achter de regie zit, verandert niks aan de middelmatigheid van de film. Het positieve aan de film is dat hij slechts 75 minuten duurt.

Lisa Reisert is hotelmanager maar vliegt even terug naar haar vader. Een jonge stagiaire, Cynthia vervangt Lisa en beide vrouwen blijven in contact met elkaar via GSM. In de luchthaven, waar haar vlucht vertraagd is, ontmoet ze de charmante Jack Rippner. Er hangt wat romantiek in de lucht, tot ze op de nachtvlucht naast elkaar zitten. Daar vertelt Rippner haar dat haar vader zal vermoord worden door een handlanger, als ze een zekere Charles Keefe, een rijke zakenman die in het hotel moet toekomen, niet naar een andere kamer laat verplaatsen in het hotel.

Het probleem van Red Eye is dat de vader van Lisa, die zogezegd het doelwit is, nauwelijks aan bod komt in de film. Hij loopt heen en weer in zijn huis, en dat is het. Je geeft er niet om. En wat hebben ze in godsnaam met die GSM? Er wordt gebeld, gebeld en nog eens gebeld tot vervelens toe. En Lisa is eerst betoverd door Rippners charme, op het vliegtuig is ze huilerig en verward, en daarna gebruikt ze grof geweld door een balpen in Rippners keel te boren. Was ze de hele film door wel in gevaar?? Bijna kreeg ik medelijden met Rippner, die struikelend en vallend achter Lisa aanholt. Er is duidelijk iets mis met “Red Eye”. Je hebt voortdurend de verkeerde emoties voor de personages. Is het omdat Craven ons teveel sympathie liet opbrengen voor zijn twee personages in het begin? Is het omdat Rachel McAdams en Cillian Murphy niet de geschikte acteurs zijn? Wat het ook is, bij mij werkte de film niet en het einde verrast geen seconde.

Vinny's Rating : 4,5/10