woensdag 22 oktober 2008

Transsiberian (2008)

Regie : Brad Anderson
Genre : Thriller / Drama
Acteurs : Woody Harrelson, Emily Mortimer, Eduardo Noriega, Ben Kingsley, Kate Mara,...
Speelduur : 111 min

Mijn laatste review, "Red Eye" was een voorbeeld van een slechte thriller. Nu hier één die in elkaar gestoken is zoals ik het graag mag. "Transsiberian" van Brad Anderson is vakkundig geregisseerd en met boeiende situaties en dialogen.
Roy en Jessie (Woody Harrelson, Emily Mortimer) zijn een koppel die van China naar Moskou reizen in de Transsiberische trein. Ze ontmoeten er een ander koppel, Carlos en Abby. Carlos is een charmante Spanjaard die veel af lijkt te weten van valse paspoorten en onmiddellijk een oogje heeft op Jessie. Zijn zwijgzame vriendin Abby is een meisje zonder ouders en zonder huis. Ze zijn alle vier jong en avontuurlijk, en kunnen het wel vinden. In Irkutsk blijft Roy per ongeluk achter op het perron. Of eigenlijk niet volledig... Carlos, die hem vergezelde, gaat terug de trein op zonder hem te verwittigen dat hij vertrekt. Jessie blijft dus verward alleen achter met Carlos en Abby. Ze belt met Roy : hij zal hen met een dag vertraging inhalen. Carlos zet zijn Romeo-nummertje verder, tot Carlos en Jessie zich bij een volgende halte alleen naar de ruïnes van een kerk begeven. Daar probeert Carlos de jonge vrouw aan te randen. Dat is één kant van het verhaal. De tweede verhaallijn volgt inspecteur Grinko (Ben Kingsley), van de Russische drugsbrigade, die in Vladivostok een lijk vond en een verdwenen lading drugs. De rest laat ik aan jullie plezier over.

"Transsiberian" is een rijk verhaal waarin twee verhaallijnen stilaan naar elkaar toegroeien. Anderson neemt zijn tijd om ons met de vier personages te laten kennismaken, en de situaties en spanning die daarna volgen, centreren zich rond Jessie. De krappe claustrofobische treingangen en de voortdurende toespelingen op de Russische harde aanpak van misdaad verhogen dan nog eens het bedreigende gevoel in een trein, waaruit geen ontsnapping mogelijk is. Verder handelt de film ook over leugens, en hoe je ze niet kan ontglippen. Dat is een fijne en strakke film want we kunnen de handelingen van de personages niet voorzien in de situaties waarin ze terechtkomen. Hitchcock zou dit een leuke film gevonden hebben.