zondag 12 oktober 2008

Undertow (2004)

Regie : David Gordon Green
Acteurs : Jamie Bell, Dermot Mulroney, Josh Lucas, Devon Alan, Kristen Stewart,...
Speelduur : 108 min

« Undertow » lijkt op een bijbelse parabel en een modern sprookje, dat zich in een industrieel en verarmd Georgia afspeelt, en in de film als een aparte wereld lijkt met een eigen orde. Het gezin Munne vult deze omgeving aan. Vader John (Dermot Mulroney) is een strenge hardwerkende man met twee zoons. Chris (Jamie Bell), de oudste, is een rebel, die nu en dan in aanraking komt met de politie. Hij is geen kwade jongen. Hij zit alleen in die tijd van zijn leven waarin experimenten hem naar zijn volwassenheid begeleiden, en verzet zich tegen de wil van zijn vader, die hen betrekt in zijn kluizenaarsbestaan. Zijn jongere broer Tim is een vreemde jongen. Hij eet verf en modder, en lijdt hierdoor aan voortdurende maagproblemen. Noch zijn vader noch zijn broer lijken hiervan te weten. Ze vormen een hecht gezin. Hun leven neemt een andere wending met de komst van Deel, de broer van John. Deel is zojuist vrijgelaten uit de gevangenis voor een misdaad, die ons nooit verduidelijkt wordt. Wanneer Chris ernaar vraagt, glimlacht hij geheimzinnig. Verder verklapt Deel dat hij een relatie had met de overleden moeder van Chris en Tim, en insinueert dat Chris zijn zoon is. Of dat waar is blijft eveneens een vraagteken, maar hij gelooft het zelf, omdat hij in de opstandige Chris een deel van zichzelf ziet.
Deel is echter niet gekomen om de familiale banden te verstevigen. Die zijn er al lang niet meer tussen hem en zijn broer. Hij is uit op een deel van de oude Mexicaanse munten, die hun vader hen nagelaten heeft. We voelen aan dat Deel thuis altijd het zwarte schaap was, en nog steeds met die opgekropte frustraties worstelt. Wanneer John hem de munten weigert, begaat Deel een fatale daad. Hij doodt zijn eigen broer en de twee kinderen slaan op de vlucht, ogenschijnlijk zonder doel voor ogen. Onderweg ontmoeten ze nog andere marginalen, die bereid zijn om hen hulp te bieden.

David Gordon Green zorgt voor een soms tergend trage film. Het verhaal is een familiale tragedie, maar visueel is het veel meer dan dat. Het is één grote flashback die verteld wordt door de grootvader van de jongens en geeft ons een verhaal in de verleden tijd. In “Undertow” zijn de emoties intenser, de woorden veelbetekenender, en de gebeurtenissen met buitensporigheid uitgebeeld. Regisseur Green is een man van momenten, niet van acties. Toch is “Undertow” geen fatalistische film waar alles de slechte kant opgaat. Er zijn momenten van solidariteit en van vreugde. Dit is een film die beeldgedreven is in plaats van plotgedreven , en dat maakt “Undertow” juist een beetje anders dan andere films. Wie daar afstand kan van doen, gaat een leuk kijkmoment tegemoet.