vrijdag 21 november 2008

Audrey Rose (1977)

Regie : Robert Wise
Acteurs : John Beck, Marsha Mason, Anthony Hopkins, ...
Speelduur : 113 min.

Reïncarnatie is een moeilijk onderwerp want het maakt geen deel uit van onze gebruikelijke geloofspatronen. In “Audrey Rose” verwijst regisseur Robert Wise naar India, waar de bewoners in de onsterfelijkheid van de ziel geloven.

De gelukkige momenten van Bill en Janice Templeton (John Beck, Marsha Mason) worden verstoord wanneer een onbekende man hen in de gaten houdt, en een bijzondere belangstelling koestert voor hun dochter Ivy. Die onbekende is Elliot Hoover (Anthony Hopkins), een man wiens vrouw en dochtertje Audrey Rose, omkwamen in een auto-ongeluk. Hoover is ervan overtuigd dat Audrey zich in Ivy, het dochtertje van Bill en Janice, heeft gereïncarneerd. Bill en Janice geloven de man niet en sturen hem weg. Kort daarna krijgt Ivy aanvallen tijdens haar slaap, waarbij ze haar handen “verbrandt” tegen een koud raam. De enige man die haar tot rust kan brengen is Hoover.

Voor een film over reïncarnatie is “Audrey Rose” behoorlijk saai. Ik verwachtte me niet aan een spinoff van “The Exorcist”, wel aan een film die mij het één en ander leerde over het onderwerp, of aan een extraatje die nieuwe vragen kon oproepen. Hier krijgt men een man die werkelijk gelooft dat de ziel van zijn dochter Audrey in Ivy zit, en twee ongelovige ouders, die de enige waarheid rond de stoornissen van Ivy voortdurend afwijzen. “Audrey Rose” werd meer een film over de geloofsstijd tussen Hopkins en de ouders, dan een film die verschillende ideeën rond reincarnatie belicht. Zelfs als ze de feiten met eigen ogen zien, geven ze Hoover geen gelijk, en dat is een wending die de film vergalt van wat een goede parapsychologische prent kon zijn, tot een ongeloofwaardige courtroom thriller, waarbij hypnose gebruikt wordt. Dit is niet de film waarvoor Robert Wise in de geschiedenis zal gaan.

Vinny's Rating : 4,5/10