donderdag 13 november 2008

Red Rock West (1992)

Regie : John Dahl
Acteurs : Nicolas Cage, Dennis Hopper, Lara Flynn Boyle, J.T. Walsh, ...
Speelduur : 98 min.

Sommige films blijven om één of andere ongrijpbare reden in het onderbewustzijn hangen. Je ziet ze en vergeet ze nooit meer. “Red Rock West”, de debuutfilm van John Dahl had dat effect op mij. Het is geen big budget film. Dahl leert ons een onvergetelijk lesje cinema : een goed verhaal is de essentie van een goede film. Niet de actie, niet de special effects. Enkel de plot. De film bekruipt je al vanaf het begin. De road-movie atmosfeer wordt neergezet. Weidse vergezichten, de zwervende eenzaat met de strakke jeansbroek. De mythe van de “Wild West”. Daarna komt een complex maar vakkundig verweven verhaal over hebzucht, wraak en passie erin. Voor een “film noir” is hij helemaal niet ontdaan van humor.

Michael Williams doolt rond, op zoek naar werk en komt in het dorpje Red Rock terecht. In de bar biedt Wayne, die hem verkeerdelijk aanziet voor de persoon die hij ingehuurd had om zijn vrouw koud te maken, hem een som geld aan om Suzanne te vermoorden. Michael neemt het geld aan en verwittigt Suzanne, die hem dezelfde som aanbiedt om Wayne te vermoorden. Michael voelt aan dat dit het slechte pad opgaat, en besluit te vertrekken.
Hier eindigt zijn geluk, want hij rijdt per ongeluk een man aan, en moet noodgedwongen terugkeren naar Red Rock om de man naar de kliniek te brengen en een aangifte te doen bij de sheriff... die niemand anders dan Wayne is. Het vervolg laat ik aan u over.

Wel kan ik vertellen dat er heel wat plotwendingen in zitten. En het wordt nog boeiender wanneer de echte huurmoordenaar in Red Rock aankomt. De omstandigheden brengen de vier hoofdrolspelers in een dodelijk spelletje, dat alleen maar slecht kan aflopen. Nicholas Cage speelt de zwerver, die geluk heeft op de goede momenten en pech op de slechte momenten. Wayne, gespeeld door J.T. Walsh is een rationele en diplomatieke crimineel. In films ziet men zelden een slechterik zich zo goed inspannen om de situatie zo goed mogelijk onder controle te houden. Dennis Hopper speelt de huurmoordenaar, een vent die duidelijk met een losse vijs zit. Daarvoor speelde hij gelijkaardige personages in “Blue Velvet” en “Speed”. En tot slot mag Lara Flynn Boyle de meest mysterieuze rol van het viertal vertolken. Er is zo goed als niks slechts over de film te vertellen, want dit is op alle niveaus een uiterst genietbare film noir geregisseerd door een man die duidelijk van film noir houdt.