vrijdag 7 november 2008

King Kong (2005)

Regie : Peter Jackson
Genre : Avontuur / Fantasy
Acteurs : Naomi Watts, Jack Black, Adrien Brody, Thomas Kretschmann,...
Speelduur : 188 min.

Toen Merian C. Cooper in 1933 de originele "King Kong" in elkaar stak, wist hij nog niet dat hij één van de mijlpalen uit de geschiedenis van de film maakte. Het verhaal is een tijdloos en modern sprookje geworden rond geldzucht en een vreemde band tussen mens en dier. Inmiddels heeft Coopers verhaal vier generaties geïnspireerd. Het was wachten tot 1976 voor John Guillermin de eerste remake maakte, met Jessica Lange en Jeff Bridges in de hoofdrollen.Deze versie respecteerde het origineel niet. De personages hadden andere namen en Kong klom op de WTC torens in plaats van het Empire State Building. Het nieuws kwam wat onverwacht, toen "Lord of the Rings" regisseur Peter Jackson in 2003 aankondigde dat hij zijn eigen versie wilde maken, uiteraard met gebruik van CGI beelden. En zo wordt "King Kong" voortdurend herwerkt met de technologie van het moment.

Het verhaal zal iedereen welgekend zijn : Ann Darrow (Naomi Watts) is een romantische vrouw, die werk zoekt als actrice. Carl Denham (Jack Black) is een geldzuchtige egoïstische regisseur die op het punt staat om ontslaan te worden door de studio waarvoor hij werkt. Hij betrapt Ann op het stelen van een appel en neemt haar aan voor zijn film, die op een exotische locatie zal plaatsvinden. De boot verlaat New York met de volledige filmploeg. Aan boord bevindt zich ook Jack Driscoll, de scriptwriter van Denham, wiens werk ook door Ann gekend is. Ze voelt zich tot hem aangetrokken. Na een lange zeereis komen ze aan op een eiland die op geen enkele kaart staat en waar de tijd stil is blijven staan, Skull Island. Een groep zombie-achtige inboorlingen wil de bemanning opofferen aan een onbekende God, Kong genaamd. Ze kunnen ontsnappen, maar Ann wordt ontvoerd. Driscoll, Denham en een deel van de bemanning gaan achter haar aan. Intussen wordt ze opgeofferd aan Kong, een 8 meter hoge aap die haar meeneemt naar zijn schuilplaats. Wat de filmploeg niet weet, is dat het eiland ook bewoond is door dino's. Kong beschermt haar tegen de wilde dieren en er ontstaat een affectieve band tussen hen. Voor het eerst voelt Kong zich niet alleen meer...

Jackson blijft trouw aan de versie uit 1933 en zorgt voor een adembenemende prent. Hij verlengde sterk het stuk op Skull Island, en voegde er elementen toe die recht uit "Jurassic Park" lijken te komen. Maar dat was ook al het geval in de oorspronkelijke versie dus geen verwijten. Hoewel je weet dat het digitaal is, laat je je meeslepen. De shots op Skull Island en de eindscène op de Empire State Building zijn grandioos en steken de mythe in een jonger kleedje. Jackson heeft er in elk geval voor gezorgd dat "King Kong" nu nog enkele generaties zal overgebracht worden. Zijn visuele flair maakte van deze remake de meest volledige en volmaakte versie die er is. Dit is wat Cooper voor ogen moest gehad hebben.

En de aap is ditmaal levensecht, waar hij in de eerste film totaal ongeloofwaardig overkwam, en in de tweede te log en mechanisch. Ditmaal krijgen we een levensechte aap, die ijzersterk is, vliegensvlug en zelfs beangstigend. Naomi Watts doet denken aan Fay Wray, de actrice die Ann Darrow in 1933 vertolkte. Ze draagt hetzelfde witte kleedje, en heeft dezelfde blik vol compassie. Wanneer ze geofferd werd, dacht ik aan de Griekse mythe van Andromeda die aan de Kraken wordt geofferd. De scène heeft een bijna bijbelse uitstraling. Toch is de film niet perfect. Het overdadige gebruik van CGI en de lengte van de film (3 uur) zijn misschien wel de twee enige zwakke punten. De lengte is er, door de integratie van heel wat extra actie op Skull Island, en een focus op de boottocht. De scènes zijn niet nutteloos, maar remmen het tempo wat af. En de CGI doet wonderen maar als het overdadig wordt gebruikt lijkt het een beetje artificieel, en beginnen er schoonheidsfoutjes op te duiken. "King Kong" is een geweldige film !