dinsdag 18 november 2008

Le Retour de Martin Guerre (1981)

Regie : Daniel Vigne
Acteurs : Gérard Depardieu, Nathalie Baye, Maurice Barrier, Roger Planchon,...
Speelduur : 122 min.

“Le Retour de Martin Guerre” uit 1981 won 3 Césars (de Franse Oscars) nl die van beste scenario, beste muziek en beste decors. Het verhaal is echt gebeurd en speelde zich af in het midden van de 16de eeuw.

Een klein dorpje in het Zuiden van Frankrijk. Martin Guerre (Gérard Depardieu) trouwt met Bertrande de Rols (Nathalie Baye). Het wordt geen gelukkig huwelijk. Het duurt acht jaar voor het koppel kinderen krijgt en Martin verwaarloost zijn echtgenote op affectief vlak. Zijn vader beschuldigt hem om graan te stelen. In 1548 verdwijnt hij uit het dorp. Bertrande mocht, volgens de toenmalige wetgeving, niet hertrouwen zolang er geen zekerheid bestond over zijn dood. Nog eens acht jaar gaan voorbij, tot een man terug in het dorp komt, en beweert Martin Guerre te zijn. Hij wordt als een held ontvangen en is in alle opzichten veranderd : hij is minder gesloten, toont zich een passionele echtgenoot en een harde werker. Wanneer enkele zwervers in het dorp verblijven, herkent één van hen de man als een zekere Arnaud. Wanneer Martin het erfdeel van zijn vader vraagt aan zijn oom Pierre, krijgt deze laatste twijfels. Pierre haalt het gerecht erbij. Daarna volgt een proces om de identiteit van de man vast te stellen die Martin Guerre beweert te zijn, en die de bewoners van het dorp in twee kampen verdeelt.

Het vreemde verhaal van de identiteitsroof liet zo’n indruk achter dat de bevoegde jurist het neerpende in een document dat tot vandaag bestaat. Daaruit blijkt ook het nut van identiteitskaarten. Niemand in het dorp twijfelde eraan dat de man Martin Guerre was, omdat hij details en namen van de dorpelingen spontaan herkende. Zelfs zijn vrouw erkende de man als haar echtgenoot in haar hunkering naar liefde. Enkel zijn oom was ervan overtuigd dat de man een bedrieger is. De film is een getrouwe reconstructie van de belangrijkste feiten uit deze zaak. De film geeft een geloofwaardig beeld van de middeleeuwen en hun mensen en zorgt voor een bijna documentaire feeling. Depardieu, die een sterk karakteracteur is, speelt een welbespraakte Martin Guerre, en de mooie Nathalie Baye zijn naar liefde smachtende vrouw. Een mooie en interessante reconstructie van een middeleeuwse fait-divers die het juridische tegenover het menselijke plaatst.