donderdag 6 november 2008

The Straight Story (1999)

Regie : David Lynch
Genre : Speelfilm
Acteurs : Richard Farnsworth, Sissy Spacek, Jane Galloway Heitz, Joseph Carpenter,...
Speelduur : 107 min.

Het lijkt gek, en toch heeft Alvin Straight het gedaan : 400 kilometers afgelegd met zijn grasmaaier om zijn broer te gaan bezoeken. Deze film van David Lynch is misschien wel zijn ernstigste werk. Lynch heeft een reputatie als regisseur van bizarre, bijna onbegrijpelijke verhalen. "Blue Velvet", "Lost Highway" en "Mulholland Drive" zijn hier typische voorbeelden van. Hier staat hij met beide voeten op de grond om een verfrissend relaas te maken van Straights odyssée.

De gezondheid van de bijna 80-jarige Alvin Straight (Richard Farnsworth) laat het afweten. Zijn dochter Rose (Sissy Spacek), die wat achterlijk is, woont bij hem in en doet het huishouden. Het dorpje waar hij woont, Laurens (in Iowa) is een ingeslapen plaatsje waar iedereen elkaar kent. Op een dag hoort hij dat zijn broer Lyle, die hij al meer dan tien jaar niet heeft gehoord, een hartaanval heeft gehad. Omdat hij beseft dat zijn leven stilaan naar zijn einde gaat, besluit hij om Lyle te gaan opzoeken uit broederliefde. Maar hoe? Zowel Rose als hijzelf kunnen geen auto rijden. Hij gebruikt zijn oude grasmaaier om de tocht te ondernemen. Het toestel laat het na enkele kilometers afweten, en hij koopt zich een nieuw exemplaar, een "John Deere". Ditmaal laat hij Laurens achter zich en ontmoet boeiende mensen onderweg, die hem allemaal op één of andere manier willen helpen.

De tocht van Straight is een reis naar zijn verleden. Terwijl hij reist, dwalen zijn gedachten vaak af naar het leven dat achter hem ligt : zijn vrouw, zijn jeugdjaren en ouders, de oorlogstijd en tot slot zijn broer. Hij vertelt de anecdotes aan de mensen die hij ontmoet en willen luisteren, en haalt uit al die ervaringen een stukje wijsheid. Straight is geen beleerde man. Hij is eenvoudig en heeft de nodige lessen uit zijn levenservaring getrokken. Nu is hij op weg naar zijn broer, en dan pas weet hij, zal hij gelukkig kunnen sterven. Lynch toont ons een Amerika zoals de films die ons meestal nooit tonen : slaperige dorpjes, behulpzame bewoners en een rurale omgeving. We zien Straight vaak kijken naar de sterren, en naar de natuur rondom hem. Hij kijkt ernaar met de wetenschap dat het misschien de laatste keren zijn dat hij de wereld op die manier ziet. Een mooie introspectieve film, die het oudere publiek meegeeft dat oud zijn nog altijd mogelijkheden open houdt in het leven, en het jongere publiek dat ze moet genieten van haar jonge jaren terwijl ze er nog zijn. Dit was ook de laatste rol van acteur Farnsworth, die het jaar erop zelfmoord pleegde.