woensdag 26 november 2008

The Dark Knight (2008)

Regie : Christopher Nolan
Genre : Avontuur
Acteurs : Christian Bale, Heath Ledger, Aaron Eckhart, Gary Oldman, Morgan Freeman,...
Speelduur : 146 min.

De laatste Batman film reviewen is een moeilijke taak door de enorme hype die de film veroorzaakt geeft. Op IMDB, de grootste databank van films ter wereld, waar honderdduizenden filmgangers hun mening kunnen geven, haalt "The Dark Knight" de vierde plaats. De vraag is vooral of de hype veroorzaakt werd door het plotse overlijden van Heath Ledger, die de rol van de Joker speelt, of dat iedereen toevallig en unaniem deze film een meesterwerk vindt. Ik moet toegeven dat "The Dark Knight" niet aanvoelt als een comic verfilming, en Batman als personage de grenzen van de fantasiewereld verlaten heeft en dichter dan ooit in de realiteit staat. Christopher Nolan, een talentvolle jonge regisseur die eerder al "Memento", "Insomnia" (met Al Pacino) en "Batman begins" in beeld zette, filmt de meest grimmige versie van Batman.

Gotham City kreunt onder een reeks gewelddadige bankovervallen. Het brein hierachter is de Joker, een gestoorde psychopaat die de gedaante van een machiavellistische clown aanneemt, die de stad in anarchie wil onderdompelen. Hij zoekt hiervoor een verbond met de lokale Mafia, en is erop uit om Batman (Christian Bale) uit te schakelen, het enige obstakel die hem nog in de weg staat. Het leven van Bruce Wayne is gecompliceerd momenteel : zijn vriendin Rachel Dawes (Maggie Gyllenhaal) is van hem weggedreven en vertoeft nu in het gezelschap van een politicus, Harvey Dent (Aaron Eckhart), die het gezicht van de gerechtigheid is in Gotham. Bovendien groeit er protest bij de burgers tegen Batmans visie van justitie. Door bemiddeling van politie-agent James Gordon (Gary Oldman), pakken Dent en Batman de misdaad samen aan. De mafia beleeft kritische tijden... maar de Joker is andere koek. De man heeft geen vast plan, slaat demonstratief toe en is van plan om Batman, Dent en Gordon tot het uiterste te drijven.

Deze Batman geeft veel te bieden : een memorabele Joker, grootse actie, wat romantiek en emotie, en een duik in de corruptie van de morele waarden. Het is duidelijk ook iets te veel. Het verhaal breit voort op het typische goed-kwaad motief op een meer intellectuele manier dan gewoonlijk, maar uiteindelijk blijft het liedje hetzelfde, en wordt zelfs de hele film volgehouden. Het begin is verhaaltechnisch vrij chaotisch en moeilijk om te volgen. Er wordt veel getoond en weinig uitgelegd. Pas na iets meer dan een half uur komt er meer elan en samenhang in de film. Iedereen krijgt zijn rol toebedeeld en de actie neemt het over. Heath Ledger vult het scherm met een personage dat ongrijpbaar en anoniem is. De Joker is eerder een verpersoonlijking van het kwaad dan een mens van vlees en bloed met een verhaal. Zijn echte naam wordt nooit onthuld en hij lijkt een man zonder verleden. Het positieve aspect van de film is dat Nolan evenveel aandacht besteedt aan de menselijke dilemma's als aan de spetterende actie. Ja, het is goed geregisseerd en geacteerd, nee, niet beter dan andere blockbusters. De acteurs gaven geloofwaardigheid aan hun personages en iedereen is met elkaar verbonden. Ondanks mijn positieve commentaar is "Dark Knight" een film die me niet zal bijblijven en die naar mijn mening, ook in de toekomst geen klassieker zal worden, tenzij als beste versie van Batman ooit gefilmd.
Misschien ontbreekt mijn enthousiasme gewoon omdat ik zelf Batman als personage nooit volledig begrepen heb?