zaterdag 8 november 2008

Bring Me The Head Of Alfredo Garcia (1974)

Regie : Sam Peckinpah
Genre : Misdaad
Acteurs : Warren Oates, Isela Vega, Robert Webber, Gig Young,...
Speelduur : 112 min.

Om "Bring me..." te begrijpen, moeten we het personage van Sam Peckinpah zelf wat kennen. Hij was een man met alcohol- en drugsproblemen doorheen zijn hele leven, trouwde en scheidde driemaal. Dat laat tekens achter bij een mens. Het personage van Bennie (Warren Oates), beeldt meer uit van zijn persoon dan men zou denken. Niet voor niks noemde Peckinpah deze film zijn meest persoonlijke werk en was er bijna provocerend trots op. Want de filmcritici spaarden deze film niet : terwijl Amerika nog vrij puriteins deed over buitensporig geweld in films, beeldde Peckinpah een realistisch geweld uit, waartegen de critici afkerig stonden.

De film begint met de zwangere Theresa, die onder geweld aan haar vader, El Jefe, een rijke industrieel, moet bekennen wie de vader is. Alfredo Garcia, zegt ze. En onmiddellijk looft El Jefe een premie van 1 miljoen dollar uit aan degene die hem Garcia's hoofd brengt, de man die El Jefe gekozen had als zijn opvolger. Tientallen huurlingen zakken af naar Mexico. Twee van hen, Sappensly en Quill raken aan de praat met een barman van Amerikaanse origine, Bennie, die hen misschien meer over Garcia kan vertellen. Van zijn vriendin, de prostituée Elita, hoort Bennie dat ze zelf ooit nog Garcia's minnares was, maar dat de man in een auto-ongeluk is omgekomen. Gelokt door het geld, biedt hij zich aan om de klus te klaren voor de premiejagers . Bennie, die niet weet dat er in werkelijkheid een miljoen op het spel staat, neemt voorlopig genoegen met enkele honderden dollars en gaat op zoek naar het lijk van Alfredo Garcia, samen met Elita.
Inhoudelijk zit er veel meer in dan gewoon een verhaal rond het brengen van een hoofd naar een op wraak beluste oude man. Elita en Bennie maken plannen om te trouwen, en voor Bennie is het de eerste keer in zijn miserabele bestaan dat hij perspectief heeft. Later in de film raakt Bennie in het bezit van het hoofd, en in een proces van mentale aftakeling volgend op de dood van Elita, begint hij conversaties ermee te voeren. Dit is het type films waar Tarantino dol op is. Bennie is geschift, geldzuchtig en verslaafd aan tequila. Daarna gaat het van kwaad naar erger en gaat hij over tot moord. Tegen dan draait het helemaal niet meer rond het miljoen dollar maar rond bittere wraak. De hele film komt surrealistisch over en de psychotische toestand van Bennie wordt gezien als een bewijs van de mentale toestand van Peckinpah. Voor sommigen is het één van de slechtste films ooit gemaakt, voor anderen is het een cultfilm. Persoonlijk vond ik dat de Mexicaanse atmosfeer van overleven in een oneervolle maatschappij goed geslaagd was. Spijtig genoeg overlaadt Peckinpah ons met lange saaie dialogen en situaties, en na meer dan een uur is de film nauwelijks opgeschoten.
Vinny's Rating : 5,5/10