dinsdag 4 november 2008

K-Pax (2001)

Regie : Iain Softley
Acteurs : Kevin Spacey, Jeff Bridges, Mary McCormack, Alfre Woodard, David Patrick Kelly,...
Speelduur : 120 min.

Beeld je in dat een mens je zegt dat hij van een andere planeet komt ? Wat zou je doen? Hem opsluiten in een psychiatrische instelling. Juist ! Dat is ook wat Prot (Kevin Spacey) overkomt, een vreemde man met een donkere zonnebril die uit het niks lijkt te komen en in het station aan politie-agenten vertelt dat hij van de planeet K-Pax komt. Eén van de beste psychologen, Dr. Mark Powell (Jeff Bridges) moet hem verzorgen. Powell raakt gefascineerd door deze man, die zo overtuigend klinkt, dat hij bijna gelooft dat Prot werkelijk van K-Pax komt. Dat is niet alles: Powell ziet de andere patiënten stilaan veranderen. Howie (David Patrick Kelly) raakt stilaan uit zijn dwangneurose en Doris, die al 15 jaar geïsoleerd leeft in een kamertje, komt er uit. Prot heeft namelijk beloofd dat hij één iemand terug zou meenemen naar K-Pax. Nu wil iedereen die persoon zijn.

Bovendien lost hij astrofysische vraagstukken op die niemand voor hem had opgelost, geeft hij theorieën over reizen aan lichtsnelheid en vertoont een ongelooflijke weerstand aan Thorazine. Powell raakt geobsedeerd door het vinden van de waarheid, want nog nooit ontmoette hij iemand die zo overtuigd was van wat hij vertelde. De wetenschapper in hem haalt het en hij wil Prot aan hypnose onderwerpen.

Die psychologische praat kan wat saai klinken, maar de film is absoluut een aanrader. Je wordt bevangen zoals Powell, om de waarheid rond Prot te kennen, en je blijft kijken. “K-Pax” is humoristisch door Prots perceptie van de wereld, prikkelend door zijn uitdagende standpunt tegenover de psychologie en dan weer dramatisch als duidelijk wordt wie Prot is. Voor Spacey is het één van zijn mooiste rollen na de gestoorde psychoot uit “Seven” en de vader in midlife crisis in “American Beauty”. Regisseur Softley maakt tijd voor verrijkende dialoog tussen dokter en patiënt. Saai wordt het niet. Iedere scène staat in relatie tot het verhaal en wanneer het einde er onvermijdelijk komt, staat er een logische conclusie op de loer die onze verbeelding aan het werk zet. Ondanks de algemene kritiek dat de film een open einde had vond ik het slot nochtans overduidelijk. Het komt er gewoon op aan de dialogen aandachtig te volgen. Eén zin tegen het einde van de film toe, die Prot tegen de dokter zegt, onthult de waarheid in cryptisch taalgebruik. De soundtrack is ook niet slecht. Waarom dan maar 8,5? Omdat de film toch geen traantje over mijn wangen kreeg. Er ontbrak juist dat beetje extra verbondenheid tussen de acteurs.

Vinny's Rating : 8,5/10